Beste Oldtimer liefhebbers,
Via deze nieuwsbrief blijven we u op de hoogte stellen van de laatste ontwikkelingen rondom het “Agrarische Erfgoed”. Ook nu het evenementenseizoen langzaam op zijn einde begint te lopen, liepen de ontwikkelingen binnen de Fehamec gewoon door, waarover we u graag even bijpraten.
Vraag aan u als aangesloten organisatie…???
Gaarne vragen wij even uw aandacht inzake de vraag een geschikte datum te vinden voor onze jaarlijks terugkerende jaarvergadering. Deze vond de laatste keer in maart op een centraal gelegen locatie in de regio Arnhem op vrijdagavond plaats, maar deze zouden we gaarne in samenspraak met u als organisatie beter willen afstemmen. Dus mochten er op dit vlak aandachtspunten zijn om voor de jaarvergaderingen liever voor een andere datum te kiezen, dan zouden we dit graag van u vernemen ‘zodat we hier in de toekomst beter rekening mee kunnen houden’. Dus geven we van onze kant even een aandachtspunt dit in uw bestuursvergadering mee te nemen en dit vervolgens even aan onze secretaris via secretaris@fehamec.nl door te geven.
Felicitaties aan de OTMV
Namens het Fehamec bestuur feliciteren wij de Oude Trekker- en Motoren Vereniging met hun 45-jarig jubileum. Als een van de oudste verenigingen (op gebied van onze oldtimers) in het land draagt deze al sinds 1979 haar steentje bij aan het behoud van het door ons geliefde agrarisch erfgoed en heeft zij mede aan het begin gestaan van onze federatie. Wij rekenen op nog vele jaren van samenwerking met de OTMV en haar bestuurders.
Ontwikkelingen rondom de EFHAM
Voor verdere internationale samenwerking heeft de Fehamec samen met andere Europese federaties 2018 de EFHAM (European Federation Historical Agricultural Machinery) opgericht. Via EFHAM hebben wij ons als doel gesteld om op Europees niveau gezamenlijk de actualiteiten te bespreken en te proberen belangrijke aandachtspunten bij de politiek op de agenda te krijgen.
Doel en herziene werkwijze EFHAM
Ter kennisgeving hebben we van Hans Peters, ‘afdeling internationale contacten namens de Fehamec’ navolgend een uiteenzetting met schema omtrent de herziene werkwijze van EFHAM meegekregen.
Op de EFHAM-werkvergadering van 11 november 2023 in Hammelburg (Duitsland) werd besloten dat de organisatie haar doelstellingen en werkmethoden zou herzien. Bij deze gelegenheid is daarom besloten om in de naam de term “Federatie” te vervangen door “Vrienden”. EFHAM zal echter als werkgroep de belangen van verenigingen, clubs en belangengroepen van historische landbouwtechniek in Europa blijven behartigen. Het milieubeleid spectrum in Europa is de afgelopen decennia zo sterk veranderd dat het noodzakelijk is om ons sterker te richten op de speciale belangen van onze doelgroepen, zowel bij de lobbyisten van de oldtimer scene als rechtstreeks bij de politieke vertegenwoordigers.
Werkwijze
- Een contactendatabank opzetten van organisaties in heel Europa die betrokken zijn of gedeeltelijk betrokken zijn bij historische agra-technologie.
- Minstens één werkbijeenkomst per jaar organiseren waar we informatie uitwisselen met geïnteresseerde partijen uit verschillende landen om de bestaande problemen in Europa te inventariseren.
- De discussie leiden tijdens vergaderingen of via andere communicatiekanalen en resultaten en verdere informatie delen met relevante partners in heel Europa.
- Waar nodig de verzamelde informatie op een gecoördineerde manier doorgeven aan lobbyisten in de oldtimer scene en politieke vertegenwoordigers, zodat er rekening wordt gehouden met onze specifieke belangen.
Communicatie
Een goede communicatie tussen alle partijen is van groot belang om de belangrijke kwesties van de verschillende landen te identificeren, met elkaar te vergelijken en eventueel te bespreken hoe ze kunnen worden aangepakt in samenwerking met onder andere de FIVA (met name de Utilitarian and Legislation Commissions) en hun nationale vertegenwoordigers (ANF’s).
Actuele onderwerpen
- Brandstoffen (e-fuel voor benzine- en dieselmotoren)
- Cultureel erfgoed
- Inschrijving in het cultureel erfgoed register
- Milieuzones e.d.
Andere interessante items
EFHAM (European Friends Historical Agricultural Machinery) is een organisatie die wordt bijgestaan door een werkgroep. EFHAM heeft zelf geen leden, maar wordt ondersteunt door organisaties en geïnteresseerden uit de oldtimerbranche die samenwerken met vertegenwoordigers van EFHAM.
EFHAM wil een positieve en constructieve rol spelen binnen de Europese oldtimerwereld en daarnaast ook de ogen en oren zijn van de gemeenschap van historische landbouwmachines in Europa.
Fehamec is een van de grondleggers van de EFHAM en ondersteunt deze. Oud Fehamec voorzitter Hans Peters en huidig voorzitter Gerard Kooy vertegenwoordigen de Fehamec bij de bijeenkomsten van de EFHAM.
Nieuws van de Duitse federatie BHLD
Reeds voor de zomer deed de BHLD (Bundesverband Historische Landtechnik Deutschland), een zustervereniging van de Fehamec ons een persbericht toekomen naar aanleiding van hun bestuursvergadering in Nordhausen (DE). Sinds vele jaren zijn er goede contacten met de BHLD en gezamenlijk is de EFHAM (Europen Friends of Historical Agricultural Machinery) opgericht waarbij o.a. Landen als België, Oostenrijk, Frankrijk en Luxemburg zijn aangesloten.
Tijdens deze bijeenkomst in deze Duitse plaats waar men ook het IFA-museum kan vinden, werd in het tweede kwartaal van dit jaar mede gesproken over hun samenwerking met de ADAC (Duitse ANWB), maar ook over de gevolgen van “GEMA-Gebühren”, bij ons beter bekend als Buma/Stemra, waar organisatoren van oldtimer evenementen mee worden geconfronteerd.
Door de samenwerking met de ADAC zijn er ook op politiek vlak contacten en wordt er door de BHLD gelobbyd voor het behoud van het agrarisch erfgoed. Ook in Duitsland zijn er mensen in de politiek die tegen het gebruik van oldtimers zijn. Samenwerking is dus nodig om een sterke vuist te maken, net als bij ons in Nederland dus. Hieronder enkele foto’s van deze bijeenkomst.
Tot 1 juli 2025 laatste mogelijkheid om het T-rijbewijs bij te laten schrijven
Ik heb mijn B-rijbewijs. Moet ik mijn T-rijbewijs halen? Nee. Iedereen die op het moment van invoering (1 juli 2015) een B-rijbewijs heeft, mag gedurende de looptijd van dit rijbewijs een LBT en MMBS besturen. Als grenscriterium wordt gehanteerd het moment van aanvraag van het B rijbewijs op het gemeentehuis; dat is de datum die op het rijbewijsdocument komt te staan. Die datum dient 30 juni 2015 of eerder te zijn. Bij het vernieuwen van het B rijbewijs zal de categorie T automatisch worden bijgeschreven.
Bovenstaande tekst is van onze rijksoverheid. Wij willen u er graag op wijzen dat eenieder die zijn of haar rijbewijs in 2014 heeft gehaald of vernieuwd de komende tijd toe is aan het vernieuwen van dit document. Dit is tevens de laatste mogelijkheid om het T-rijbewijs bij te laten schrijven. Veelal gebeurt dit automatisch, echter brengen wij dit graag onder de aandacht en vragen u dit ook bij uw leden onder de aandacht te brengen.
Verplicht tractor kenteken per 2025
Tractoren die niet sneller rijden dan 25 km/h konden het voeren van een kentekenplaat nog uitstellen, maar ook voor deze geregistreerde landbouwvoertuigen geldt er vanaf 1 januari 2025 op de openbare weg een kentekenplaatverplichting.
Gezamenlijke statuten WBTR-regeling
De wetgeving WBTR (Wet bestuur en toezicht rechtspersonen) die sinds 2021 via een overgangstermijn tot 1 juli 2026 in werking trad en bestuurders verplichte procedures te bespreken, afspraken vast te leggen en deze binnen de vereniging of stichting te borgen met als laatste ook de statuten van een vereniging of stichting te wijzigen. De aanpassing van de statuten is bij deze een mooie gelegenheid om “behoud van agrarisch erfgoed” waar onze federatie voor lobbyt in uw documenten op te nemen.
Omdat we ons allen in de Fehamec verenigen kan onze federatie met een stem richting politiek en samenleving één krachtig signaal uitdragen! Het is dan belangrijk dat we onze statuten dezelfde doelstellingen vertegenwoordigen. Kortom, een duidelijk statement waarin je duidelijk, kort en krachtig het bestaansrecht als organisatie omschrijft.
Een voorbeeld: Doelstellingen in statuten
Doelstelling van de vereniging is het in stand houden en tonen van “agrarisch erfgoed”.
Daarvoor organiseert de vereniging bijeenkomsten voor het uitwisselen van kennis en ontwikkeling van vaardigheden met betrekking tot onderhoud en restauratie en ritten om het agrarisch erfgoed aan een breder publiek te laten zien.
Een statutenwijziging binnen een vereniging of stichting komt eigenlijk maar zelden voor, dus is het met de gestelde aanpassingen voor de WBTR-regeling een mooie gelegenheid deze belangrijke doelstellingen als noodzakelijke wapenfeiten mee te nemen.
Omdat aanpassingen van deze belangrijke documenten niet alledaags zijn, luidt het advies om alle overige onderdelen die vaker aan veranderingen onderhevig zijn in het huishoudelijk reglement van uw vereniging op te nemen. Dit is indien gewenst in een algemene vergadering makkelijker met overeenstemming van bestuur en leden aan te passen.
Afsluitende bijeenkomst Klankbordgroep (land)bouwvoertuigen
Sinus en Jos hebben op 29 mei jl. te Vianen de afsluitende bijeenkomst van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat bijgewoond, waar ten behoeve van APK-, kenteken- en registratieplicht de afsluitende resultaten van Royal HaskoningDHV werden gepresenteerd. Want in de afgelopen jaren zijn meerdere metingen uitgevoerd om te onderzoeken in hoeverre de veranderende wetgeving heeft geleid tot het behalen van de gestelde doelstellingen.
- Hier werd duidelijk dat de veiligheid niet was toegenomen.
- Bij de APK 3 keuringen voor landbouw- en bosbouwtrekkers op wielen met een maximumconstructiesnelheid van meer dan 40 km/h waren 130 tractoren gekeurd.
- Dit aantal APK gekeurde tractoren bestaat uit 1/3 van het totale aantal tractoren met een constructiesnelheid van meer dan 40 km/h.
- Dit lage aantal APK-keuringen heeft met velerlei uitzonderingen te maken, want zo geldt deze regel alleen voor bedrijven die transport voor derden verrichten, maar zijn er ook tellers teruggesteld, waardoor deze groep landbouwvoertuigen buiten de regeling vallen.
- Het beoogde verkeersveiligheidseffect van de APK-3 wordt daarmee niet gerealiseerd.
- De wetgeving heeft op enkele wegen geleid tot openstelling van C8 en C9 aangeduide wegen.
- Totaal 60% van de geconstateerde overtredingen hadden te maken met te zwaar geladen voertuigen, de verlichting die niet op orde was en niet handsfree bellen.
- Verder zijn er bekeuringen uitgedeeld voor het niet dragen van een gordel terwijl dit niet verplicht is voor (land)bouwvoertuigen, ook als ze wel aanwezig zijn.
Tot zover de actuele onderwerpen die de afgelopen maanden bij de Fehamec passeerden in deze nieuwsbrief uiteengezet.
Mochten jullie naar aanleiding van deze nieuwsbrief nog vragen of eventuele opmerkingen hebben, mail deze dan even naar: secretaris@fehamec.nl
Vriendelijke groet,
Namens het bestuur
Stefan Adriaans, Secretaris Fehamec